Schrijven voor je website

Schrijven van je website

Vermijd deze 5 veelgemaakte fouten bij het schrijven voor je website

Klanten kijken en vergelijken steeds vaker eerst online voordat ze tot aankoop over te gaan. Daarom moet het schrijven van de tekst zorgvuldig gebeuren. Hier volgen een aantal veelgemaakte fouten bij het schrijven van jouw website tekst.

1. Beginnen met ‘Welkom op deze website’

Dit is net zoiets als “een welkoms mat bij je voordeur. Goed bedoeld, maar andere dingen werken beter” redeneert Aartjan van Erkel, ‘Master van Verleiding’, op internet dan welteverstaan.

Met andere woorden: val met de deur in huis en kies voor een heldere titel gevolgd door een informatieve tekst. Bezoekers lezen namelijk niet, ze scannen je website. Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat direct opvalt wat je te bieden hebt. Dat klanten meteen antwoord krijgen op hun vraag “Wat is dit voor website?”, om te voorkomen dat ze direct weer weg zijn.

Van Erkel doet ‘t bijvoorbeeld zo:
Verleiden op internet
Hoe maak je een website onweerstaanbaar?

Online klanten voelen direct aan of je hebt begrepen waar ze voor zijn gekomen. Hebben ze een slechte ervaring op je website, dan zijn ze zo weer weg en is het maar de vraag of je ze ooit nog terugziet […]

2. Meterslang woorden aan elkaar breien

 Zo kan het  Maar zo kan het ook
Bind en vind klanten met een waardevolle e-mailnieuwsbrief.

Denk je dat het versturen van nieuwsbrieven uit de tijd is? Fout! Een e-mailnieuwsbrief is en blijft een succesvolle manier om klanten aan jouw bedrijf te binden én om nieuwe klanten te vinden. “Maar alleen al die stapels onpersoonlijke nieuwsbrieven in mijn e-mailbox dan? Is dát dan de manier om met je klanten te communiceren? Laat staan potentiële klanten te vinden?” Nee, natuurlijk niet. Je hebt volkomen gelijk wanneer je in zo’n geval direct op delete klikt. En je je meteen maar afmeldt bovendien. Dat het anders kan – nee moet – en hoe je het als afzender goed doet, lees je in de volgende tips voor een geslaagde e-mailnieuwsbrief: bedenk een pakkende onderwerpregel, spreek je lezer persoonlijk aan, wees gul (geef (ook) zonder te vragen), voeg lekkere opstekers toe, geef je e-mailnieuwsbrief een vaste look, zorg voor  onweerstaanbare actieknoppen, verwerk aan- en afmeldknoppen.

Bind en vind klanten met een waardevolle e-mailnieuwsbrief. Denk je dat het versturen van nieuwsbrieven uit de tijd is? Fout! Een e-mailnieuwsbrief is en blijft een succesvolle manier om klanten aan jouw bedrijf te binden én om nieuwe klanten te vinden.“Maar alleen al die stapels onpersoonlijke nieuwsbrieven in mijn e-mailbox dan? Is dát dan de manier om met je klanten te communiceren? Laat staan potentiële klanten te vinden?”Nee, natuurlijk niet. Je hebt volkomen gelijk wanneer je in zo’n geval direct op delete klikt. En je je meteen maar afmeldt bovendien. Dat het anders kan – nee moet – en hoe je het als afzender goed doet, lees je hier:

Tips voor een geslaagde e-mailnieuwsbrief

  1. Bedenk een pakkende onderwerpregel
  2. Spreek je lezer persoonlijk aan
  3. Wees gul: geef (ook) zonder te vragen
  4. Voeg lekkere opstekers toe
  5. Geef je e-mail nieuwsbrief een vaste look
  6. Zorg voor onweerstaanbare actieknoppen
  7. Verwerk aan- en afmeldknoppen

Ga naar het hele artikel op onze website

Kortom, maak je tekst uitnodigend en aantrekkelijk om te lezen met behulp van:

  • witruimte tussen alinea’s
  • opsommingen
  • vet en onderstrepen
  • heldere tussenkopjes

(zodat lezers die alleen koppen snellen ook zien waar je pagina over gaat)

3. Loodzwaar en lijdend ‘praten’

Waarom deftig en gewichtig doen? Zo praat je toch ook niet in real life dus waarom wel op je website?
Vermijd daarom:

  • voorzetselconstructies (zoals: middels dit product, inzake de orderverwerking, met betrekking tot…)
  • lijdende taal (niet: u wordt verder op de hoogte gehouden via Twitter, maar: wij houden u verder op de hoogte via Twitter)
  • niet-concrete taal (gebruik i.p.v. kind bijvoorbeeld peuter/tiener, i.p.v. woning rijtjeshuis, i.p.v. auto stationwagen, i.p.v. broek jeans)
  • alleen maar lange zinnen en eindeloze samenstellingen (verhoog de (scherm)leesbaarheid door lange en korte zinnen af te wisselen en samenstellingen op te knippen. Maak bijvoorbeeld van milieueffectenbijeenkomst: bijeenkomst over milieueffecten)

4. Jezelf op de borst kloppen

Zet je bezoeker (potentiële klant) altijd voorop en begin te schrijven met een doel voor ogen. Is wat hier staat eigenlijk wel wat mijn bezoeker wil weten? Of is ‘t stiekem iets wat ik belangrijk vind om te vertellen? Heb ik het hier niet over ‘u’ of ‘jij’ maar over ‘wij’: “Wij vinden het belangrijk dat…”, “Wij doen dit al jaren met succes volgens…”. Hoezo, denkt je bezoeker. Ik wil juist dat… [en vul maar in].

5. Opvallende oproep tot actie vergeten

Bezoekers komen op een website omdat ze er iets willen doen. Ze willen bijvoorbeeld een online afspraak maken, een bestelling doen, een artikel lezen. Is wat jij wilt dat je bezoeker doet eigenlijk wel duidelijk? Heb je wel een call to action op je webpagina staan? Een knop waar je niet omheen kunt en waar je als bezoeker wel op moet klikken.

Wat het ook is dat je wilt, zorg dat die ‘Bestel nu’-, ‘Bel mij’-, ‘Schrijf in’-knop/button in het oog van je (potentiële) klant springt zodat hij erop klikt.