Pas op voor valkuilen bij het laten maken van een sterke huisstijl

banner_blog_huisstijl_nieuwsbrief

‘De huisstijl van een organisatie of bedrijf is een consistente presentatie naar buiten toe, vaak de eerste kennismaking voor klanten en belangrijk voor de uitstraling’, zegt Wikipedia.

“Leuk, die theorie, maar hoe werkt dit in praktijk voor mij(n bedrijf)? Waar moet ik rekening mee houden als ik een herkenbare, sterke huisstijl wil of een nieuwe, moderne variant op mijn huidige stijl?”

Omdat hier al boeken en websites mee vol zijn geschreven, doen wij dit niet ook. In dit artikel krijg je daarom een aantal praktische aanbevelingen rondom het laten maken van een sterke, herkenbare huisstijl en daarmee professionele uitstraling van je bedrijf.

Noot: wij gaan alleen in op de ‘harde’ kant van huisstijl. Daarmee bedoelen wij het logo, de kleurkeuze en het lettertype zoals dat op huisstijldragers komt (visitekaartjes, briefpapier, website, bedrijfspand, kleding, vlaggen, etc.). Over de ‘zachte’ kant (hoe je praat, schrijft, je gedraagt) vertellen wij een andere keer.

 

Aanbevelingen rondom het laten maken van een sterke huisstijl

Maar eerst even dit…

Je was toch niet van plan die handige kennis hiervoor in te schakelen? Bij het vormgeven van een sterke huisstijl komt namelijk wel wat meer kijken dan een logootje in Word maken bijvoorbeeld.

‘Ze’ zien (wij zien) je trouwens al aankomen: “Sorry, meneer/mevrouw, hier moeten wij eerst een goed grafisch bestand van maken voordat wij het überhaupt netjes kunnen drukken”. Om het over de vorm nog maar niet te hebben. Tsja, dat dit scenario extra tijd en geld kost, moge duidelijk zijn.

Besteed creatie van een sterke huisstijl daarom altijd uit aan een échte grafisch vormgever.

Vóórdat je dit doet is het tevens goed om je het volgende te realiseren:

 

1. Alleen een beeldmerk als logo, zoals Nikes swoosh, volstaat voorlopig niet

Met alleen een beeldmerk komen alleen de hele groten weg. Zij hebben er dan ook jaaaren over gedaan om in te burgeren; zich permanent op ons netvlies te branden. Zo lang je (nog) geen Nike, Shell, McDonalds of andere ‘grote jongen’ bent, kun je in je logo het symbool dat verbeeldt waar jouw bedrijf voor staat maar beter combineren met je bedrijfsnaam (woordmerk).

Bovendien kun je er in dat geval gemakkelijker mee spelen. Zo kan een ‘vrijgemaakt’ symbool eventueel als wallpaper dienen op je website. Of letterlijk als (huis)stijlvol behangetje voor in je winkel, kantoor of bedrijfsruimte.

Helemaal mooi is ’t als in je woordmerk zit wat je doet. Wij heten niet zomaar DrukwerkExpert. Ten Hulsen B.V. had eveneens gekund, maar ja, wat zegt dat? Daarnaast helpt die tekst-die-zegt-wat-je-doet bij je vindbaarheid in Google, maar dat terzijde.

 

 2. KLM-blauw past niet per se ook bij jou(w bedrijf)

Bij verschillende soorten bedrijven horen logischerwijs verschillende (huisstijl)kleuren. Ben je een flitsend bureau dat websites bouwt of zit je in de fotografie? Onderneem je soms in de horeca of heb je een beautysalon? Dan past daar geen KLM-betrouwbaar-blauw bij. Maar die kleur past juist weer wel perfect bij een administratiekantoor of uitzendbureau. Net als dat rood hoort bij het bruisende Coca Cola en zwart-wit bij het luxe en elegante Rituals.

Ga daarom niet alleen af op wat je mooi vindt of goed, om welke reden dan ook. Want wie weet staat het wel haaks op wat je wilt uitstralen en hoe je door klanten gezien wilt worden.

Waar kleuren zoal voor staan vind je terug in de volgende afbeelding die wij op Marketingonline.nl vonden:

kleuren

3. Vette CHOCOLADELETTERS en meer

Een lettertype is net zo sfeergevoelig en bepalend voor je presentatie en uitstraling als kleur. Een krullerig logolettertype matcht niet met een consultancybureau maar weer wel met een creatieve studio, enzovoort.

Los hiervan is het belangrijk rekening te houden met waar je verder letters gebruikt. Zo is een letter die lekker leest in bijvoorbeeld brief-, factuur- en folderteksten niet per definitie geschikt voor een beeldscherm, en andersom.

Je kunt zodoende beter – naast je logoletter – voor twee standaard huisstijllettertypen kiezen: eentje voor print en eentje voor digitaal.

En last but not least: ga vette CHOCOLADELETTERS uit de weg. Naast dat ze je toeschreeuwen (tenzij dát nou net de bedoeling is…), lezen ze gewoon niet prettig.

 

Ook goed om te weten…

Vanuit het perspectief van de vormgever doken wij een lijst met 50 vragen op die hij/zij je ongetwijfeld stelt ter voorbereiding op creatie van een weldoordacht logo c.q. sterke huisstijl. Goed om alvast te weten en je op voor te bereiden.