Organiseer je communicatie met een content kalender

content kalender

Last van content die je om de oren vliegt? Informatie waarmee je eigenlijk ‘iets moet’ richting je klanten, medewerkers, relaties? Maar wát dan, hoe en wanneer? Geen stress. Dit is voortaan verleden tijd dankzij de content kalender. Die helpt je zowel content (/communicatie) structureren als plannen en creëren.

Succesvol communiceren staat of valt met afstemmen van (online) content op je doelgroepen en doelstellingen. Als je die helder hebt, heb je een goede basis voor je content kalender. Anno nu helemaal móet je immers wel zorgen dat je structureel overal zicht- en hoorbaar bent voor je (potentiële) klanten. Anders halen je concurrenten je zonder pardon gewoon links en rechts in.

Een content kalender geeft je overzicht

Een content kalender laat in een oogopslag zien wat wanneer gemaakt en gepubliceerd moet worden. Mochten daar onverhoopt gaten in zitten, dan zie je die ook meteen en kun je ze bijtijds vullen.

Redactionele deadlines halen wordt ‘n makkie

Doordat je in je content kalender (bij voorkeur) een jaar vooruit kijkt en plant, weet je vroegtijdig wat je wanneer wilt communiceren. Het (laten) creëren van content hoeft zo niet langer last minute te gebeuren. Wel zo prettig, vind je niet?

Haak in op feestdagen en evenementen

Naast vaste dagen zoals Koningsdag, Pasen, Halloween, Sinterklaas, kerst en terugkerende evenementen als de Boekenweek, museumweek, donorweek, is er nog véél meer om op in te haken via een leuke actie op Facebook bijvoorbeeld. Of doordat je een waardevol artikel per e-mail deelt, een inspirerend filmpje op je website, een gouden tip via Twitter, etc. Op Issuekalender vind je een lange lijst met uiteenlopende, verrassende inhaakmomenten. Ken(de) je deze al: de ‘Week van de lentekriebels’, de ‘Fiets naar je werk dag’, het ‘Weekend van het varken’?

Houd een vast format aan

Een vaste (week/maand) structuur bij het verspreiden van content zorgt voor herkenning bij, een band met, je lezers/kijkers. En dat niet alleen. Het is ook voor jezelf prettig werken als je weet wat op welk moment van jou(w collega’s) verwacht wordt. Een mooi voorbeeld van zo’n vaste formule is DWDD waarover Frankwatching een interessant artikel schreef:

“Een format bakent de inhoudelijke pijlers van je contentstrategie af, en geeft aan welke thema’s aan bod moeten komen – ‘hoe’ en ‘hoe vaak’. Bij De Wereld Draait Door is dat format erg dwingend. Een tafelheer of dame, diverse rubrieken (onder meer LuckyTV en ‘De tv draait door’), vaste gasten (onder meer Nico Dijkshoorn), de band (die 1,5 minuut mag spelen en geen seconde langer), enzovoorts. […]”

Hoe maak je een content kalender?

Er zijn diverse tools voor het maken van een content kalender die je helpen content creëren, plannen en toewijzen aan gebeurtenissen, doelgroepen, kanalen, etc. Maar, je kunt dit ook prima in Google Agenda of Excel doen zoals in onderstaand voorbeeld.

Voorbeeld Excel content kalender

Presenter zette alvast dit exemplaar voor volgend jaar klaar. Je ontvangt de link naar dit bestand wanneer je je contactgegevens achterlaat.