SEO schrijven voor je website

seo schrijven voor je website

Wat is SEO en SEO schrijven eigenlijk?

SEO schrijven heeft te maken met het optimaliseren van je website. SEO staat voor search engine optimalisation, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Door je website zo doorzoekbaar mogelijk in te richten, snappen Google en andere zoekmachines waar die over gaat. Als je SEO goed toepast, zorg je ervoor dat Google (e.a.) je website indexeert en dat je hoog eindigt in de zoekresultaten van bezoekers.

“Eigenlijk ontkom ik dus gewoon niet (meer) aan SEO schrijven voor m’n website?”

Dat klopt. SEO helpt je om op internet gevonden te worden door (potentiële) klanten. Een goede SEO-tekst is aan de ene kant begrijpelijk voor zoekmachines en aan de andere kant (vooral!) prettig leesbaar voor bezoekers. Uiteindelijk schrijf je immers voor hen en niet voor die machine. Bekijk hier veelgemaakte fouten bij het schrijven van je website.

SEO schrijven doe je om te beginnen zo

1. Steek als eerste energie in uitzoeken voor wie je schrijft

Als je niet weet voor wie je schrijft, vindt hij/zij je niet. Begin daarom met uitzoeken wat je potentiële klanten interesseert, wat voor vragen en problemen ze hebben, waar ze op afhaken. Met andere woorden: redeneer vanuit je klant. Altijd! We haalden het al eerder aan: vraag je voortdurend af of wat je schrijft c.q. wat al geschreven staat, wel is wat je bezoeker wil weten/lezen.

2. Vind vervolgens uit hoe je potentiële klant praat. Welke zoekwoorden tikt hij/zij in?

Hoe meer tijd je steekt in het vinden van de juiste zoekwoorden, hoe hoger je website in de zoekresultaten eindigt. Spreekt je potentiële klant bijvoorbeeld van ‘kapper’ of van ‘haarstylist’? Van ‘sportschoenen’ of van ‘sneakers’? Van ‘vaatwasser’ of van ‘afwasmachine’? Daarna verwerk je de zoekwoorden strategisch én ‘natuurlijk’ in je webteksten. Van je tekst volproppen met zoekwoorden wordt je bezoeker namelijk niet vrolijk.

Zoekwoorden-vind-tip

Vind zoekwoorden bijvoorbeeld via Google Keyword Planner of tik simpelweg iets in de Google-zoekbalk en zie hoe meteen al verschillende suggesties verschijnen.

Is zelf zoekwoorden vinden je te veel gedoe? Te tijdrovend? Vraag eens binnen je netwerk om tips voor het uitbesteden ervan.

3. Verwerk de zoekwoorden daarna in titels, subkoppen, alineateksten én metadescription

Om te zorgen dat Google (e.a.) je website begrijpt, is het nodig de zoekwoorden in o.a. paginatitels, tussenkoppen en alineateksten te verwerken. En dat niet alleen, ze moeten ook gemarkeerd (html-gecodeerd) worden in o.a. Heading 1 voor je paginatitel, in Heading 2 (3 e.v.) voor je subkop(pen) én ze moeten bij voorkeur per zoekwoord(combinatie) een eigen pagina krijgen. Plús – niet te vergeten – een metadescription (korte omschrijving).

4. Voorkom gokwerk van Google

Wat Google bij de zoekresultaten laat zien, is een titel, link en metadescription. Als je die metadescription niet invult, ‘gokt’ Google waar je pagina over gaat en dát is natuurlijk niet wat je wilt. Vul daar dus altijd een pakkend tekstje per pagina in, inclusief zoekwoord(en), zoals in dit voorbeeld:

google

5. Meer weten over SEO schrijven?

Rutger Steenbergen schreef er dit handige boekje over: Schrijven voor SEO in 60 minuten.
Maar ook online – waar anders – is uiteraard veel te vinden via onder meer:

SEO Zwolle (Rutger Steenbergen)
Frankwatching
Emerce | 10 onmisbare SEO tips 2015