Omzet verhogen met jouw menukaart

Omzet verhogen met jouw menukaart

Hoe kan je meer omzet genereren met een paar veranderingen van jouw menukaart? Hier volgen 5 tips om jouw menukaart te optimaliseren.

1# Geen euro teken gebruiken in jouw menukaart

Om de prijs van een gerecht aan te geven gebruik je waarschijnlijk een € teken. Dit zorgt ervoor dat de klant meteen aan geld denkt. Dat is juist wat je niet wilt. Je wilt dat de klant het gerecht kiest dat hij lekker vindt in plaats van het goedkope gerecht. Onbewust kijkt de klant namelijk altijd naar de prijs van het gerecht.

2# Serveer een vergelijkbaar product

Stel, je verkoopt een kop koffie voor €2,50. Het kopje koffie heeft een inkoop van €0,50 en dus een marge van €2,00. Ook verkoop je stukken taart voor €6,00 per stuk en koop je in voor €1,00. Op deze stukken taart zit veel marge namelijk €5,00. Echter worden deze stukken taart amper verkocht, aangezien ze erg prijzig zijn. Om de stukken taart toch te verkopen moet de klant dit kunnen vergelijken met een ander product.

• Kop koffie €2,50
• Stuk taart €6,00
• Stuk taart met koffie €6,00

Zoals je hier ziet kan de klant de producten vergelijken en is het verleidelijk om een kop koffie met een stuk taart te nemen erg groot. In de tabel hieronder is te zien dat je veel meer uit je producten kan halen.

Product Verkoop Inkoop Marge Hoeveelheid Winst
Kop koffie € 2,50 € 0,50 € 2,00 80 € 160,00
Stuk taart € 6,00 € 1,00 € 5,00 10 € 50,00
Kop koffie met stuk taart € 6,00 € 1,50 € 4,50 50 € 225,00

Je ziet dat de winst groter is van een stuk taart met koffie dan alleen een stuk taart. Laat de klant dus het verschil zien, zodat hij gaat vergelijken!

3# Beste plek voor het gerecht

Waar zet jij je lekkerste gerecht op de kaart? Dit is een belangrijke vraag die je jezelf moet afvragen, want is dat het gerecht wat je wilt verkopen? Of wil je het gerecht verkopen kopen met de meeste marge? Uit onderzoek is gebleken dat klanten bijna nooit het goedkoopste gerecht kiezen. Ook het duurste gerecht is niet populair. Klanten kiezen vaak het op een na duurste gerecht blijkt uit onderzoek. Jouw duurste gerecht heeft dus wel degelijk veel invloed op de omzet. Ondanks dat deze weinig wordt verkocht. Klanten maken deze keuze onbewust en hier kan je dus gemakkelijk op in spelen.

Het gerecht met de meeste marge is een van jouw belangrijke producten. Je wilt dat deze natuurlijk veel worden gekocht. Dit gerecht moet dan ook op de beste plek van de menukaart staan. Klanten kijken altijd eerst rechtsboven in de menukaart. Hier kan jij je voordeel uithalen. Daarnaast worden de gerechten die helemaal onderaan de kaart staan ook veel gekocht. Om jouw menukaart te analyseren kun je gebruik maken van het menu-engineeringprogramma lees meer.

4# Levendige beschrijving van jouw gerecht

Een smeuïge beschrijving spreekt voor de verbeelding bij de klanten. Dit zorgt ervoor dat men gaat watertanden en niet meer om het gerecht heen kan. Een korte omschrijving wat er allemaal wordt geserveerd en dat op een verleidelijke manier. Een kop koffie of koffie New York dit kan al verschil brengen in het aantal verkopen. Uit onderzoek is gebleken dat er 27% meer omzet wordt gegenereerd als er gebruik wordt gemaakt van smeuïge teksten op de menukaart.

5# Afbeeldingen werken

Een menukaart met op de achtergrond een boerderij of wijngaard levert gemiddeld 20% meer omzet op. Ook het laten zien van lokale leveranciers, zorgt voor meer verkopen. Deze kaas komt van de boerderij hier om de hoek, doet het nog altijd goed bij de klanten. Omdat zij dit herkennen zullen ze eerder overgaan tot aankoop van dit gerecht.

DrukwerkExpert geeft je de mogelijkheid om jouw eigen menukaart samen te stellen. Klik hier.
Heb jij nog meer tips? Zet ze dan hieronder in een reactie.

  • Joshua Koning

    Volgens mij klopt je berekening bij punt 2 niet 😉 Ik zou het even nakijken.

    • DrukwerkExpert

      Bedankt voor je bericht en het is aangepast! De cijfers zijn echter fictief en het gaat natuurlijk om de boodschap, dat de klant het verschil ziet en gaat vergelijken.